Banatul si 5 locuri importante de vizitat

Total
0
Shares

Banatul a fost considerat multa vreme cea mai civilizata parte a Romaniei; istoria a fost mult mai blanda cu aceasta regiune decat cu celelalte tinuturi romanesti, facand din acest colt sud vestic al tarii un loc primitor si placut vizitelor.

Banat inseamna tinut condus de un ban (conducator in sarbo-croata). O mare parte a Banatului incluzand orasul Pancevo, este acum in Serbia. Desi au fost cateva banaturi in vechiul regat al Ungariei, utilizarea termenului se refera in prezent la Banatul Romaniei.

Parte a Imperiului Bulgar al lui Simeon cel Mare, Banatul a fost integrat in regatul Ungariei in secolul al XI-lea. A fost condus de otomani mai mult de un secol, incepand din 1552 si a devenit provincie semi-autonoma in Imperiul Habsburgic dupa Tratatul de la Pozarevac (1718) cand turcii au fost fortati sa cedeze o mare parte a partii vestice a imperiului lor. Partea sudica a banatului, de-a lungul Dunarii, a servit ca frontiera militara pana in 1871. La fel ca si Crisana si Transilvania, a fost integrat in Romania in 1918.

Majoritatea Banatului este o zona mlastinoasa slab populata si singurul oras mare este Timisoara. Populatia este in mare parte alcatuita din romani desi se mai intalnesc si sarbi. In afara Timisoarei sunt mai putini maghiari decat in Crisana.

Timisoara

Orasul Timisoara a intrat in atentia publicului in 1989, cand pe 16 decembrie aici a izbucnit Revolutia. Demonstrand initial impotriva expulzarii unui preot maghiar, protestatarii si-au indreptat in curand mania catre regimul care i-a oprimat atat de mult.

Nu este o coincidenta faptul ca Revolutia a inceput la Timisoara. Orasul depasise restul tarii, cunoscand atat o dezvoltare culturala, cat si politica semnificativa, iar locuitorii sai aveau o gandire mai libera.

Timisoara, este al treilea oras ca marime ( nr. locutori ) din Romania si reprezinta o provocare pentru suprematia comerciala a capitalei. Orasul are diverse legaturi aeriene cu Italia, Germania, Austria si alte tari ale Europei. In prezent centrul e divizat in doua parti: centrul, cuprinzand zona dimprejurul Pietei Victoria, unde a izbucnit Revolutia, si orasul vechi, concentrat in Piata Unirii, ale carui Biserici gemene, cea Catolica si cea Sarba Ortodoxa sunt amintiri vii ale istoriei pline de evenimente.

Inima moderna a Timisoarei este cuprinzatoarea si dreptunghiulara Piata Victoriei, dominata la un capat de cupola verde cu auriu a maretei catedrale, iar la celalat capat de seriozitatea cladirii Operei.

Uluitoare constructie neo-bizantina, Catedrala Ortodoxa din Timisoara, Catedrala Mitropolitana, a fost realizata in perioada 1936-1946, iar cupola principala, de 83 de metrii inaltime, este printre cele mai inalte din tara. Inauntru, cele patru coloane ale cupolei centrale sunt superb decorate cu frsce reprezentandu-i pe apostoli. O mica dar excelenta selectie de icoane religioase, traversand secolele, poate fi admirata la subsol.

La intrarea principala a cateralei, in stanga, se afla in perete o placa ce ii comemoreaza pe cei cazuti in fata cladirii in timpul Revolutiei.

In apropiere este un alt monument, Memorialul Revolutionarilor din decembrie 1989. O structura moderna uimitoare, este asezat intr-un parc bine ingrijit, vegheat dintr-o parte de blocuri mohorate de locuinte, iar de cealalta de cladiri mai atractivr ale perioadei habsburgice.

In mijlocul parcului se afla o columna infatisandu-i pe Romulus si Remus, monument care poate fi vazut in majoritatea oraselor Romaniei.

Peste drum, in dreapta pietei Victoriei este Palatul Hunyadi, care gazduieste Muzeul Banatului. Palatul a fost construit la inceputul secolului al XIV-lea si a servit ca resedinta a lui Carol Robert de Anjou. Distrus de un cutremur in 1443, a fost reconstruit de Iancu de Hunedoara. Prezinta o colectie de unelte si informatii despre perioadele geto-daca, romana, medievala si a secolului al XIV-lea, dar – dat fiind rolul Timisoarei in evenimentele din 1989 – este dezamagitor in ceea ce priveste istoria timpurilor moderne.

In dreapta Operei, strada pietonala Alba Iulia este scurta dar atractiva, cu magazine si cafenele, ducand spre Piata Libertatii. La nord, trecand de cartierul comercial, se afla orasul vechi (Cetatea cum e cunoscuta pe plan local), care arata foarte bine.

La nord se afla Piata Unirii, nucleul orasului vechi. Primul punct de atractie este biserica Episcopala Sarba, construita in perioada 1744-1748. Interiorul este superb, cu fresce rafinate adaugate in secolul al XIX-lea de catre Constantin daniel.

De cealalta parte a pietei este Domul Romano Catolic din Timisoara, realizat de influentul arhitect austriac Fische von Erlach. Interiorul este simplu, luminat doar de un altar auriu. In afara de faptul ca oficiaza slujbe in limbile romana, maghiara, sarba si latina, biserica gazduieste si concerte periodice de orga.

In centrul pietei este Monumentul Sfantei Treimi, inaltat initial in anul 1740, in Piata Transilvania, ca multumire pentru sfarsitul ciumei bubonice, care a facut ravagii in Timisoara in anii 1738-1739.

In partea sudica a pietei veti vedea Primaria Veche, construita in stil baroc pe locul unei bai turcesti intre anii 1731 si 1754. A ramas goala in 1958, cand armata sovietica a parasit Romania. A fost supusa la nenumarate renovari, fiind de-a lungul anilor afectata de diverse evenimente cum ar fi bombardamentul de artilerie din 1849.

Baile Herculane

Baile Herculane sunt formate din doua parti: statiunea moderna, cu hoteluri inalte, construite in anii 1960 si statiunea habsburgica abandonata, a anilor 1860 si 1870, mai sus.

Olegenda spune ca Hercule s-a imbaiat aici, iar romanii, care in mod sigur s-au imbaiat si ei aici, i-au dat acest nume. O frumoasa statuie de bronz a lui Hercule se inalta mandra in centrul statiunii, inca din 1874.

Numita dupa fiul lui Zeus, statiunea – odata cea mai in voga in Europa Centrala – este acum mai  ridicat pentru a comemora constructiavechi, cazinoul si cele mai bune restaurante au fost abandonate, si un aer de grandoare ofilita pluteste apasator deasupra locului.

Cu toate acestea, exista totusi inca multe lucruri de care va puteti bucura. Principala baie a statiunii, baile romane de la subsolul Hotelului Roman, ofera orice tip de tratament acvatic.

Este o placere sa ajungeti aici cu trenul, deoarece baile beneficiaza de una dintre cele mai atractive gari, cu o frumoasa cupola colorata, construita in anul 1879.

Indreptandu-va spre nord-est de la Baile Herculane, Valea Cernei este una dintre multele frumuseti naturale – un defileu lung si serpuit, flancat de inaltimile Carpatilor.

Aerul cald ce vine dinspre sud-vest ramane mult timp in vale, transformand locul intr-unul dintre cele mai calde din tara, fapt care combinat cu ploile dese, da nastere unei vegetatii luxuriante.

Portile de Fier

Daca ati ajuns atat de departe in sud, nu puteti rata vizita la Portile de Fier, o portiune de 117 km a Dunarii de la Moldova Veche catre Statia Hidroelectrica Djerdap, care strabate superbe defilee. Primul este Defileul Golubac, lung de 14 Km. Orasul Golubac a fost inundat in timpul constructiei barajului, dar noua turnuri masive- ruinele unui castel care a fost pentru mai mult de doua secole si jumatate o baza pentru turci si atacurile lor la nord si la vest, pana in anul 1688 cand au plecat – pot fi vazute inca. Pe malul romanesc este localitatea Coronini.

Dupa o sectiune mai larga urmeaza defileul Gospodin, care se intinde pe o distanta de 15 km si se ingusteaza pe alocuri pana la 220 m.

Urmeaza Cazanele Dunarii, de 19 km lungime, unde raul trece printre stanci care ating 700 m, printr-un defileu ingust de numai 150 m.

Tabula Traiana este un monument din vremurile romane, care a fost ridicat pentru a comemora constructia drumului militar roman catre provincia Dacia. Placa de piatra care se afla pe partea sarbeasca a Cazanelor Dunarii marcheaza locul de unde a inceput construirea celor 40 km de drum in jurul stancilor inselatoare ale Dunarii, iar la cativa kilometri in susul raului a fost construit un pod, inceput in anul 103. Inaine ca defileul sa fie inundat pentru construirea uzinei hidroelectrice, placa se afla la 40 de metri mai jos. In prezent este asezata pe o stanca, chiar deasupra nivelului Dunarii. Inscriptia latina originala poate fi vazuta, desi cuvintele Tabula Traiana au fost adaugate mai tarziu.

Pe malul romanesc a fost sculptata in piatra o statuie de 40 de metri a regelui dac Decebal. Sculptura a fost ideea omului de afaceri iosif Constantin Dragan si a necesitat munca a doisprezece sculptori de-a lungul a zece ani 1994-2004.

Vechiul oras Orsova

Orsova, de dupa Cazanele Dunarii, a fost inundat de cresterea nivelului apei si reconstruit mai sus pe deal. De aici si pana la baraj, 10 km mai la vale, sunt adevaratele Porti de Fier, odinioara cea mai periculoasa portiune pentru navigatie.

Aici si-a construit Traian primul pod. Fluviul are o largime de peste 800 m iar podul masura peste 1 km de la un capat la altul. A fost primul peste Dunare si cel mai lung din lume.. A fost demolat de Imparatul Aurelian cand romanii au abandonat Dacia, in anul 271.

Ada Kaleh

Mai in susul raului, se afla Ada Kaleh o insula mica, a carei populatie predominant turceasca a trait relativ independent de fosta iugoslavie si de Romania, cea mai mare parte a secolului XX. Insula a adapostit o fortareata imensa construita de habsburgi in 1699, dar propietate a turcilor din 1738 pana in 1923, cand locuitorii insulei au votat sa se alature Romaniei.

Dupa construirea barajului, in 1968, Ada Kaleh a disparut sub ape, dar numai dupa ce fortareata a fost mutata caramida cu caramida pe insula Simian, la 10 km in aval pe fluviu. In 2006, Consiliul Judetean Mehedinti a anuntat intentia de a restaura complet fortareata, primind fonduri din partea UE in acest scop.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Abonati-va la newsletter

Primiti cele mai bune oferte de cazare direct pe e-mail.

You May Also Like